top of page

Vad är skillnaden på Vassle och Kasein?

Du hör säkert många prata om vad de tar för protein när de tränar eller som mellanmål. Som nybörjare kan det vara svårt att veta skillnaden. Här får du lite förklaring!




Både vassle och kasein utvinns från samma ursprungsmaterial, nämligen mjölk. I genomsnitt består mjölk av cirka 80% kaseinprotein, som finns i olika former. Det är samma proteiner som används för att tillverka ost. Vid osttillverkning separeras kaseinproteinet från resten av mjölken, och det protein som återstår kallas vassleprotein. Både kasein och vassle är fullvärdiga proteiner, vilket innebär att de innehåller alla essentiella aminosyror, även om förhållandet mellan dem kan variera något.

När det gäller mängden essentiella aminosyror (EAA) och grenade aminosyror (BCAA) i kasein och vassle är de mycket lika. Vassle innehåller endast cirka 10% mer av dessa aminosyror jämfört med kasein. Studier har dock visat att vassle är något bättre på att stimulera muskeltillväxt än kasein. Detta beror på att vassle har en 30% högre halt av leucin, en aminosyra som anses vara avgörande för att främja muskeluppbyggnad. För att muskelsyntesen över huvud taget ska fungera optimalt är det viktigt att inta leucin genom kosten.


Vassleprotein, även känt som whey protein, är ett snabbt protein. Det innebär att vassleprotein tas upp snabbare i kroppen jämfört med kasein. När det gäller aminosyror som blir tillgängliga för muskelsyntes, inklusive leucin, ökar dessa nivåer alltså mycket snabbare. Dock är det viktigt att notera att dessa höga nivåer endast varar under en kort period innan de snabbt sjunker igen.

Vassleprotein kan därför vara ett utmärkt val om du har begränsat med tid innan nästa måltid och ändå vill stimulera muskelsyntesen snabbt i samband med träning. Det är särskilt användbart under dagen när du äter regelbundet mellan dina träningspass.


Kaseinprotein tas upp långsamt i magen, vilket innebär att aminosyrorna når kroppen och musklerna jämnt och stadigt under en längre tidsperiod. Av kasein får du alltså ett stadigt flöde av aminosyror som är tillgängliga för muskelsyntes under många timmar efter intaget. Det är just denna egenskap som gör kasein till ett så kallat "långsamt protein".

En fördel med långsamma proteiner är att de är lämpliga när du vet att du kommer fasta under en längre tid, som exempelvis under natten. När vi sover är det den tid på dygnet då kroppen återhämtar sig som mest. Därför är natten också den tid då kroppen har störst behov av byggstenar för att reparera och bilda nya muskelceller.

Genom att inta ett kaseinprotein ger du kroppen de bästa förutsättningarna för att bygga muskler under hela natten. Dessutom har studier visat att kasein även har en antikatabol effekt, vilket innebär att det motverkar muskelnedbrytning.



Sammanfattning, vad är skillnaden och vad är bäst?

Vassleprotein, även känt som whey protein, är ett snabbt protein. Det innebär att vassle tas upp snabbare i kroppen jämfört med kasein. När det gäller aminosyror som blir tillgängliga för muskelsyntes, inklusive leucin, ökar dessa nivåer alltså mycket snabbare. Dock är det viktigt att notera att dessa höga nivåer endast varar under en kort period innan de snabbt sjunker igen.

Kaseinprotein tas upp långsamt av kroppen, vilket innebär att aminosyrorna når kroppen och musklerna jämnt och stadigt under en längre tidsperiod. När du dricker ditt kasein får du alltså ett stadigt flöde av aminosyror som är tillgängliga för musklerna under många timmar efter intaget. Det är just denna egenskap som gör kasein till ett så kallat långsamt protein, som också är bäst för återhämtningen på längre sikt.

En fördel med långsamma proteiner är att de är lämpliga när du vet att du kommer fasta under en längre tid, som exempelvis under natten. När vi sover är det den tid på dygnet då kroppen återhämtar sig som mest. Därför är natten också den tid då kroppen har störst behov av byggstenar för att reparera och bilda nya muskelceller.

Genom att inta ett kaseinprotein ger du kroppen de bästa förutsättningarna för att bygga muskler under hela natten. Dessutom har studier visat att kasein även har en antikatabol effekt, vilket innebär att det motverkar muskelnedbrytning.


Bekanta dig med utbudet om du är nyfiken på vårt sortiment. Här hittar du följande varumärken:

  • Holistic Vassleprotein

  • Swedish Supplements Whey

  • Swedish Supplements Casein

  • Tyngre Vassle

  • Tyngre Kasein

  • Optimum Nutrition 100% Whey




13 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page